FAQ
Frågor och svar
Svar på vanliga frågor om användandet av Equalis produkter och tjänster.
Fakturafrågor
Jag har en fråga om en specifik faktura
Skicka frågan till oss.
Personuppgifter
Vad används mina personuppgifter till?
Uppgifterna registreras i Equalis datasystem. De används endast för administration av användandet av Equalis produkter och tjänster, och för att skicka information om relaterad verksamhet.
Extern kvalitetssäkring
Nyttan med extern kvalitetssäkring
Varför ska jag delta i kvalitetssäkring?
Anmälan och uppsägning
Hur anmäler jag mig till ett kvalitetssäkringsprogram?
Leta upp programmet som du vill anmäla dig till genom att söka eller filtrera bland kvalitetssäkringsprogrammen. Du anmäler dig direkt från programmets informationssida och går sedan vidare till ”varukorgen” där du får fylla i kompletterande information, såsom kontaktuppgifter och faktureringsinformation, innan du slutför din anmälan.
När krävs nyanmälan varje omgång?
Anmälan till program från Equalis fortlöper automatiskt om inte annat framgår på programmets informationssida, till exempel att endast en omgång är planerad. Anmälan till program från UK NEQAS Microbiology och QCMD förnyas varje år direkt hos leverantören.
Jag eller en kollega slutar på arbetsplatsen. Hur anmäler vi det till Equalis?
Meddela oss via vårt kontaktformulär för övriga frågor.
Observera att om någon annan på arbetsplatsen tar över, ska användarkonto till den personen beställas separat. Ett nytt lösenord kommer att skickas per post.
Kan jag göra ett uppehåll i mitt deltagande?
Nej, vid anmälan ingår ett specificerat antal omgångar per år. Det är inte möjligt att hoppa över enstaka omgångar.
Hur gör jag om vi bytt ägare och vill fortsätta delta?
Du säger upp deltagandet i den tidigare ägarens namn, och gör sedan en ny anmälan i den nya ägarens namn. Kom ihåg att ladda ned dina rapporter innan du säger upp ditt deltagande i programmet eftersom de endast är tillgängliga för befintliga deltagare.
Vill du att den nya ägaren ska ta över Equalis-abonnemanget, dvs fortsätta använda samma labkod? Kontakta oss så hjälper vi dig.
Hur avslutar jag mitt deltagande i ett kvalitetssäkringsprogram?
Uppsägning görs via formulär nedan. Ange din labkod och programmets ID-nummer. Kom ihåg att ladda ned dina rapporter innan du säger upp ditt deltagande i programmet eftersom de endast är tillgängliga för befintliga deltagare. Förskottsfakturerat belopp återbetalas inte.
Användarkonto för inloggning till Equalis Online
Hur får jag ett användarkonto till Equalis Online?
Användarkonto skapas i samband med nyanmälan. För beställning av ytterligare användarkonton använder du formuläret för beställning av användarkonto till Equalis Online.
Kan jag välja lösenord själv?
Nej, inte det första lösenordet. Det genereras automatiskt och skickas till angiven beställare. När beställaren loggar in på Equalis Online är det möjligt att byta lösenordet.
Vad gör jag om jag glömt lösenordet till Online?
Meddela oss via vårt kontaktformulär. Ett nytt lösenord kommer att skickas till angiven beställare.
Administration av deltagaruppgifter
Vad menas med labkod?
Labkoden är din enhets unika ID-nummer i Equalis datasystem (kundnummer). Varje deltagande enhet tilldelas en labkod i samband med att de anmäler sig första gången. För snabbare service rekommenderar vi att du alltid har labkoden till hands när du kontaktar oss.
Hur gör jag för att ändra mina metoduppgifter?
Metoduppgifter, dvs uppgifter om vilket instrument, reagens eller kalibrator du använder, ändrar du via Equalis Online i samband med svarsregistrering.
Hur gör jag för att lägga till ett extra instrument?
Anmälan görs via formulär på webbplatsen.
Hur många instrument/anslutningar kan jag registrera utan extra kostnad per kvalitetssäkringsprogram och labkod?
Deltagare med flera instrument eller mätrutiner (max 5), som är registrerade på samma adress och utnyttjar samma provmaterial, deltar till programmets grundavgift, förutsatt att resultatregistrering och rapporthämtning sker via Equalis Online.
Provmaterial, analys och registrering av svar
När kommer kontrollerna?
Provmaterialet skickas enligt distributionsplan. Utskicket sker oftast i början av respektive vecka. Sista analysdatum framgår av hanteringsföreskriften som medföljer försändelsen och finns på Equalis Online.
Mitt provmaterial kom fram för sent eller har inte kommit fram alls. Vad ska jag göra?
Provmaterialet skickas enligt distributionsplan. Utskicket sker oftast i början av respektive vecka. Leveransen planeras med målsättningen att provmaterialet ska levereras till deltagaren senast sista analysdag. Sista analysdag framgår av hanteringsföreskriften som medföljer försändelsen och finns på Equalis Online.
Logga in >
Kontakta oss via vårt kontaktformulär om provmaterialet anländer efter sista analysdag.
Ange din labkod (kundnummer) samt vilket kvalitetssäkringsprogram och vilken omgång det gäller. Innan du kontaktar Equalis, kontrollera att mottagaradressen är korrekt angiven, och kontakta gärna din lokala internpostavdelning om ni har en sådan på arbetsplatsen.
Du som deltar via en distributör ska kontakta distributören direkt.
Vad ska jag göra om jag har registrerat fel svar?
Svaren kan ändras till och med sista svarsdag, vilken framgår av hanteringsföreskriften som medföljer försändelsen samt finns på Equalis Online. Du ändrar själv dina registrerade svar på Equalis Online.
Rapporter och tolkning av resultat
Vem ansvarar för att tolka mitt resultat?
Som deltagare ansvarar du själv för bedömning av dina resultat och för att vidta lämpliga åtgärder vid behov. De bedömningar och kvalitetsmål som anges i rapporterna är endast ett komplement till era egna bedömningskriterier och kvalitetskrav. Deltagare som rapporterar in felaktiga/avvikande resultat informeras normalt inte av Equalis på annat sätt än via rapporterna.
Vid behov av tolkningshjälp, kontakta oss på 018-490 31 00.
Jag behöver hjälp med att tolka mitt resultat i rapporten från Equalis.
På webbplatsen finns informationsblad som beskriver de vanligaste rapporttyperna och hur de ska tolkas.
Du kan också kontakta oss på telefon 018-490 31 00, så hjälper vi dig.
Varför saknas mitt resultat i rapporten?
Resultatet kan ha varit starkt avvikande och därför tagits bort ur beräkningen för att inte orsaka ett felaktigt medelvärde. Du ska då ha fått information om detta antingen direkt i rapporten eller i ett meddelande som ligger tillsammans med dina rapporter på Equalis Online.
Vid frågor kontakta oss på 018-490 31 00.
Jag saknar en rapport från en tidigare omgång.
Rapporter från ett kvalitetssäkringsprogram finns tillgängliga för deltagare i programmet via Equalis Online under en begränsad tid. Därefter kan du som är deltagare vid behov beställa rapporter från Equalis.
Utbildningsdagar
Jag kan inte komma på utbildningsdagarna jag har anmält mig till. Vad ska jag göra?
Anmälan är bindande. Om du får förhinder kan du överlåta din plats till någon annan från din arbetsplats.
Meddela oss på telefon 018-490 31 00.
NPU
Jag har en fråga om NPU-koder, till exempel vilken kod jag ska använda eller vad jag ska göra om jag inte hittar rätt kod i NPU-databasen.
Använd frågeformuläret för NPU på kontaktsidan.
SKUP
Är era SKUP-utprövningar jämförbara med norska SKUPs?
SKUP är ett gemensamt skandinaviskt projekt. Vi utför alla utprövningar i nära samarbete. Det spelar alltså ingen roll om en utprövning utförs i Sverige, Norge eller Danmark, de är helt jämförbara.
Jag har frågor om en genomförd SKUP-utprövning eller vill få en SKUP-utprövning utförd. Vem ska jag kontakta?
Skicka dina frågor till oss.
Kalibratorer
Jag misstänker att problem med Equalis kalibratorer orsakar felaktiga resultat vid analys av P-Protrombinkomplex (INR)
Informera Equalis skriftligt via mejl till info@equalis.se utan dröjsmål. Ange vilket instrument du använder samt vilket reagens du använder och dess lotnummer.
Hur utför jag kalibrering med Equalis P-Protrombinkomplex (INR)-kalibrator?
Kalibreringen beskrivs i bruksanvisningen som medföljer i förpackningen och det lot-specifika analyscertifikatet som finns att hämta på Equalis webbsida.